SAAB hade skrivit ett avtal med staten i maj 1950. 661 flygplan som senare gick under namnet ”tunnan”, skulle tillverkas under fem år. Men man saknade arbetskraft. Den fanns i Italien. För att få hit dem krävdes utresetillstånd och ett avtal med staten.
Tryggve Holm som var VD 1950-67 byggde upp företaget, klarade avtalet och utvecklade Saab.
Det var bostadsbrist. Saabs lösning blev att bygga baracker.
1951 kom de 25 första italienarna. 1954 hade Saab 4000 anställda i Linköping med en personalomsättning på 32% per år. Det fanns ingen organiserad utbildning. I Italien fanns utbildad arbetskraft sedan flygfabrikerna där hade tvingats stänga efter kriget. Saab rekryterade för att bygga de 661 ”tunnorna” på mindre än fem år som avtalet stipulerade.
Italienarna var vana med caféliv, nöjeslystna, i huvudsak ungkarlar under 30 år inledningsvis. De tyckte det var bättre här än i Italien och vackrare flickor. Men till ett kallt klimat utan lämpliga kläder. Då ordnade Saab en hel buss som en kväll körde till Gunnar Janssons herrekipering vid Stora torget, där alla fick kläder från underställ, skjorta, slips, kostym ytterrock och hatt, ja även skor.
Nöjeslivet var då på Frimis, Paletten, Lorry och Lampes terass på somrarna. Musik av Hoffsten o Hardes orkestrar. Skandiakonditoriet var populärt och det fanns 7-8 biografer
Ingen kunde språket. De fick en lista på 100 verktyg med svenska namn. Så småningom startade ABF-kurser i svenska. Alla stannade inte kvar, det var även många som åkte hem.
1954 var det bostadsbrist med ca 4000 i kö. Saab byggde baracker så även fruarna kunde följa med men de kände sig ofta isolerade. De fick då jobb bl. a. på Saabs restaurang och även på Hackefors proslinsfabrik. Under en åttaårsperiod föddes 80-100 barn i staden med italienskt ursprung.
Maten tyckte man innehöll alldeles för mycket socker och dåligt kryddat. Man önskades mera salt, vitlök, medelhavsmat med olja och kryddor. Ledde till att den affär som låg närmast Saab, i hörnet av Nya Tanneforsvägen och Kvarnbackan var den första som importerade medelhavsmat i början av 50-talet.
Saab såg tidigt behovet av bostäder och stöttade byggnation framförallt i Johannelund och på dåvarande Ekholmsvägen. Integrationsproblem med kulturkrockar, skrönor om julgran nedborrad i parkettgolv, inte vana att hälsa på varann i trapphus, matos, vitlöksdoft, inte kunde man hälsa på utan att ringa före så man kunde bjuda på sju sorters kakor osv.
Redan då konstaterades. Kunde man inte språket var det problem. Låter som om i stort sätt samma problem med integrationen visade sig redan då. Har vi tagit vara på erfarenheten?
Hur det gick?
Jo Saab byggde dokumenterat drygt 650 ”tunnor” under avtalstiden, men inte exakt 661. Ändå en bra start på svensk flygindustri med hjälp av invandrarna från Italien.
2018 - 03 - 12
© Copyright . Sidan är byggd av och underhålls av Fontänen.
Foto och text Lars-Inge Larsson